Google gebruikt sociale media voor zoekresultaten


Vanaf nu (2014) baseert Google de zoekresultaten steeds meer op hoe vaak iets gedeeld is door bekenden via sociale media. Zoekresultaten uit de eigen vriendenkring zijn namelijk vaak relevanter dan algemene hits. Webpagina’s die door vrienden geschreven of gedeeld zijn op sociale media zoals netwerksites worden vanaf nu steeds vaker tussen de resultaten gepresenteerd in plaats van onderaan.

Als je dus vrienden op bijvoorbeeld Twitter of Facebook hebt en die delen bepaalde links, dan komen deze sites hoger in de zoekresultaten te staan als jij iets zoekt via Google. Onder het resultaat staat ook door wie die link gedeeld is en hoe vaak.

Google gebruikt nu niet meer alleen dingen die gedeeld zijn door een Google account, maar ook via Twitter, Facebook, MySpace, Flickr en vele andere sociale netwerken. Het is ook mogelijk om bepaalde sociale netwerken niet openbaar te maken voor de zoekmachine Google.

Google benadrukt wel dat alleen dingen die al openbaar zijn worden getoond in zoekresultaten. Als je dus bepaalde dingen in je profiel niet voor iedereen beschikbaar maakt kan Google die dus niet gebruiken.

Google heeft een video gemaakt waarin de veranderingen uitgelegd worden!