SEO Checklist en website zoekmachine optimalisatie tips


SEO checklist, seo handleiding, seo tipsOp deze website zijn veel artikelen te vinden over de diverse onderdelen van zoekmachine optimalisatie (SEO). Naar aanleiding van deze artikelen hebben wij een handige SEO checklist samengesteld. De SEO checklist is onderverdeeld in diverse categorieën zodat je snel kunt zien of je aan alle dingen hebt gedacht voor je website. We updaten de SEO checklist regelmatig, dus kom gerust nog eens terug.

Zoekwoorden

  • Bepaal de belangrijkste zoekwoorden voor je website.
  • Verwerk het belangrijkste zoekwoord (keyword) in de url van je domein.
  • Gebruik de belangrijkste keywords in je zinnen en herhaal ze regelmatig (keyword density).
  • Gebruik ook synoniemen van de belangrijkste zoekwoorden.
  • Gebruik een programma om de inkomende links te onderzoeken.
  • Onderzoek hoe je website nu gevonden wordt in zoekmachines, en kijk wat de populairste zoekopdracht is.
  • Bekijk hoeveel concurrentie er is voor je zoekwoorden, en kijk ook bij welke woorden er minder concurrentie is.

Design van je website

    • Onderzoek of je website er visueel aantrekkelijk uit ziet.
    • Zorg ervoor dat de navigatie van je website duidelijk is, en zorg voor goede interne links.
    • Kijk of je meteen ziet wat het belangrijkste is op je website; dus kun je meteen zien waar de website over gaat?
    • Zorg voor zoekmachine vriendelijke urls, die er bovendien ook voor bezoekers goed uit zien.
    • Gebruik geen frames.
    • Voeg een sitemap pagina toe aan je website.
    • Voeg een robots.txt toe op de server.
    • Maak een goede 404 pagina voor zowel zoekmachines als je bezoekers.
    • Onderzoek of je site snel genoeg is. Vermijd vertragingen door het laden van zware animaties of foto’s en dergelijke.

Inhoud van je website

  • Zorg ervoor dat je content (teksten) uniek zijn, en gebruik zoveel mogelijk belangrijke woorden en synoniemen daarvan.
  • Maak de content zo effectief als mogelijk.
  • Gebruik geen onzichtbare tekst.
  • Voorkom korte stukjes tekst.
  • Gebruik alleen tabellen voor tabulaire data, zoals een prijslijst.
  • Je kunt strong en em gebruiken voor zoekwoorden op plekken van je pagina waar het nodig is het te benadrukken in het belang voor zoekmachines.
  • Zorg ervoor dat je je website regelmatig update.

Metatags

  • Gebruik in de titel tag eerst de naam van de pagina, de naam van de site en een korte beschrijvende zin van je website met zoveel mogelijk keywoorden.
  • Gebruik een goede description meta tag met zoveel mogelijk belangrijke zoekwoorden.
  • Zet alle belangrijkste zoekwoorden in de keyword metatag.
  • Gebruik de alt tag en title tag voor je plaatjes.
  • Maak gebruik van headlines zoals H1 en H2.

Code

  • Volg de richtlijnen van het World Wide Web Consortium (W3C) .
  • Zorg ervoor de indexeerbare content zo hoog mogelijk in de code staat.
  • Gebruik geen achterhaalde HTML elementen.
  • Plaats alle javascript en css in een externe file.

Adverteren

  • Meld je aan bij Google, Bing, Yahoo en eventueel andere zoekmachines.
  • Maak inkomende links naar je website door je link op je eigen profielpagina’s, blog posts, prikborden, forum en dergelijke te plaatsen.
  • Doe aan linkruil (linkbuilding).
  • Vermijd links naar webpagina’s met totaal andere onderwerpen.
  • Plaats alleen links naar andere websites die een goede kwaliteit hebben, en die over hetzelfde onderwerp gaan als jouw website.
  • Controleer de ingaande en uitgaande links op je site regelmatig.

Sociale media

Gebruik social media knoppen voor je artikels om mensen in de gelegenheid te stellen om je artikel te delen op social media websites zoals: Twitter, Facebook, Myspace, Hyves etc. Dit kan een enorme invloed hebben op het populair maken van je artikelen. Google baseert de zoekresultaten steeds meer op hoe vaak iets gedeeld is door bekenden via sociale media websites. Daarover in dit artikel meer: Google gebruikt sociale media voor zoekresultaten